vrijdag 21 maart 2014

verwerkingsopdracht periode 3 woordenschatschrift


Gedicht

 

Het leven

Leven in een andere proportie,

Wie wil dat nou niet.

Leven met een andere humaniteit,in een andere tijd.

Maar toch vormen zij een eenheid.

Leven op een plek zonder een kastenstelsel.

En leven zonder  onnodig infrastructuur,

Is dat soms te duur?

 

Het leven is als een ruwe grondstof ,je zal je best moeten doen om het te bewerken tot en kunststof.

Soms ben je te veel bezig met het nu leven,niet wetend dat je ooit op zal moeten geven.

 En zal moeten streven naar een beter leven.

Soms zal je die gedachte moeten trotseren.

Zodat je door kunt gaan en van je fouten kunt leren.

De tijden lijken wel etherisch,

zo veel tijd maar toch zijn wij zo  neurotisch.

Soms lijkt het leven wel chaotisch.

We vergeten dat er nog een leven na de dood is.

Dikwijls verstrengeld aan de gedachte dat er nog hoop is.

En niet te vergeten dat er nog een leven na de dood is.

 

 

 

 

 

Hoe kun je niet blij zijn met school?

-Amsterdam-We vroegen aan Mauwia Amhaini ;een leerling van Het wat zei  vind van school. En waarom zei het zo belangrijk vind om naar school te gaan.

School is erg belangrijk niet alleen maar voor educatie. School ook erg belangrijk om er kennis op te doen. En dan heb ik het niet alleen over de kennis van boeken. Maar ook over de kennis van de humaniteit. Dat is ook wat je op school leert. En de meeste tijd spendeer je op school,je leert vrienden kennen. Sommige vrienden zijn onkreukbaar. Je leert dat er twee  soorten vrienden zijn,vrienden komen en gaan sommige gaan rechtdoor weg en de andere gaan zijdelings. Maar er zijn twee verschillen. Die twee verschillen zijn.

1.Ze zijn een wijze les.

2.Ze zijn een voorbeeld;een persoon die je nodig hebt  en die je steunt.

Zo zie je dat je op school meer lessen kunt volgen zonder dat je het door hebt dit noem ik levenslessen. Zo zie je maar weer dat school erg belangrijk is. Ik heb er in ieder geval heel erg veel van geleerd deze jaren. En ben een stuk wijzer geworden vergeleken  met de voorgaande jaren. Daarom is school niet onbeduidend het is juist erg belangrijk. Sterker nog op school leer je dikwijls alle belangrijke waar elk kind recht op heeft.

Maar helaas is dat niet zo in alle landen sommigen kinderen  willen heel graag naar school.Dan heb ik het hier voornamelijk over de kinderen in ontwikkelingslanden of een kolonie of een schiereiland. In sommige landen is het bijvoorbeeld onaangewend voor vrouwen om naar school te gaan.Of in sommige landen krijgen kinderen niet eens de kans voor hun is het ondoenlijk. Er zijn oorlogen,mensen hebben geen huis. De mensen hebben geen water of eten. En wij hebben water,eten drinken,infrastructuur,huis. En toch zijn er nog steeds sommige kinderen die dat niet beseffen. Of die niet blij zijn met school. Hoe kun je niet blij zijn met school?Als je weet dat sommige kinderen de harde waarheid moeten trotseren van het feit dat zij niet naar school kunnen. Dat is iets wat ik mij nog steeds dagelijks afvraag. En ik besef dat gelukkig wel,daarom ben ik ook zo ijverig. Dat ben ik ook altijd al geweest. Zonder school was ik nu niet de persoon wie ik ben. En wie weet waar ik dan was beland.

Alle opdrachten en lessen die je krijgt op school vormen samen een totaliteit. Uiteindelijk is dat de betekenis van het woord;school.

Ondanks de formaliteiten. Zou je nooit weten hoe een persoon echt in elkaar zit. School is net als een legitimatiebewijs of een kastenstelsel. De naam staat er op en je word vaak bevooroordeeld op je paspoort en of komaf;kaste. Zonder dat ze je werkelijk kennen. Zo is dat ook op school je haalt cijfers de ene haalt hoger dan jou,en de ander lager. Maar als één belangrijke ding dat ik heb geleerd is dat je nooit je zelf moet vergelijken met andere aan de hand van cijfers. Want soms haal ik een 6 of een 7 voor een toets terwijl de ander een 9 of een 10 haalt. En dan ben je teleurgesteld maar niet wetend dat diegene blijkbaar de toets antwoorden had. Daarom ben ik ijverig ik geef in elke vak 100% ondanks de cijfer dat ik zal krijgen  blijf ik trots op mezelf omdat ik weet dat ik mijn best doe. En ik heb geen hoog cijfer nodig om dat te verzegelen.

 

Gelukkig zie je steeds meer dat lagelonenlanden welvarender worden neem bijvoorbeeld de duale economie in India. Die mensen zij daar gelukkig wel naar school gegaan en hebben die kans wel gekregen. Om iets te maken van hun leven. Helaas zij sommige mensen belemmerd door bijvoorbeeld een handicap. En zij willen heel graag naar school maar dat kan ook niet. Of sommige mensen die lijden aan ziektes en die argeloos zijn over het feit of zei de morgen zullen halen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten